Όταν η Εκπαιδευτική Βαλίτσα ”ΓΗ 2030” επισκέφθηκε το DELPHICAMP

Το καλοκαίρι του 2023 είχαμε τη χαρά να φιλοξενήσουμε την διαδραστική βαλίτσα «Γη 2030» του ομίλου «HELLENiQ ENERGY» στην κατασκήνωση. Όπως φαίνεται από το όνομά της, στόχευε στην προώθηση ενός πιο οικολογικού μοντέλου ζωής, που θα αποφέρει μείωση των ρύπων και της φτώχειας, ενώ θα ενισχύσει την ανθρώπινη ανάπτυξη έως το 2030, εφόσον εφαρμοστεί.

Η βαλίτσα ήταν ξύλινη και περιείχε 17 θεματικές ενότητες. Αφορούσαν τη βιώσιμη ανάπτυξη σε ποικίλους τομείς της κοινωνικής, οικολογικής και πολιτικής ζωής. Κάθε θεματολογία χαρακτηριζόταν από διαφορετικό χρώμα στο βιβλιαράκι οδηγιών προς τον εισηγητή. Επιπλέον, συνοδευόταν από ένα μοναδικό αντικείμενο που μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως παιγνίδι, πείραμα ή αφετηρία για  συζήτηση.

Όλες οι θεματικές είχαν επιστημονικό υπόβαθρο που στηρίζονταν σε έρευνες και μαρτυρίες. Υπήρχαν αρκετά QR codes στο εκάστοτε βιβλιαράκι. Λειτουργούσαν είτε ως βιβλιογραφικές αναφορές, είτε οδηγούσαν σε σχετικές συνεντεύξεις, ντοκιμαντέρ και οπτικοακουστικό υλικό σχετικό με το θέμα. Κάθε ενότητα βασιζόταν σε ένα ρήμα και στόχευε να προβληματίσει το κοινό, αλλά και να το παροτρύνει να αναλάβει δράση. Η βαλίτσα «Γη 2030» απέδειξε ότι η επιστήμη μπορεί να είναι διασκεδαστική και να μη βλάπτει το περιβάλλον, για αυτό αξίζει να την επανεπισκευθούμε σήμερα, στην Παγκόσμια Ημέρα Επιστήμης.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ

Ζούμε σε έναν ολοένα και πιο ψηφιακό κόσμο. Τα παιδιά επηρεάζονται συνεχώς από influencers που δεν ακολουθούν απαραιτήτως έναν βιώσιμο τρόπο ζωής. Επιπρόσθατα, η πρόσβασή τους σε αυτές τις πληροφορίες εντός της σχολικής αίθουσας είναι περιορισμένες, λόγω του φορτωμένου ακαδημαϊκού προγράμματος. Η “Γη 2030” ήταν ανάσα δροσιάς μέσα στην στείρα και τυποποιημένη γνώση του σχολείου και την παραπληροφόρηση του Internet. Ακολουθεί τόσο την παραδοσιασκή μάθηση, όσο και νέες τεχνικές: διάδραση, αντικείμενα για πειράματα, εφαρμογή στην πράξη, νέες τεχνολογίες και ανοιχτό διάλογο.

ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΓΓΙΞΑΜΕ

Ξεκινήσαμε ενθουσιασμένοι να ασχοληθούμε όλες οι ομάδες με όλα τα θέματα. Αυτό δεν ήταν εφικτό λόγω του ήδη γεμάτου κατασκηνωτικού προγράμματος. Έτσι περιοριστήκαμε στα ενδιαφέροντα του εκάστοτε εισηγητή και των μελών της ομάδας – εφόσον φυσικά είχαν κάποια πρόταση. Οι κατασκηνωτές έδειξαν περισσότερο ενθουσιασμό σε θέματα ισότητας φύλων, εκπαίδευσης και καταπολέμησης φτώχειας, αλλά το γεγονός ότι κάποιοι εισηγητές ενθάρρυναν τον χορτοφαγικό και οικολογικό τρόπο ζωής, ενέταξε στο πρόγραμμα και θεματολογίες με το περιβάλλον. Αυτά συνιστούσαν περίπου τα 2/3 των θεματικών της βαλίτσας.

ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ

Γενικά τα παιδιά είναι δύσκολο να συγκεντρωθούν για πολύ σε μια δραστηριότητα, κάτι που εντείνεται την περίοδο των διακοπών, που αποζητούν περισσότερη ανεμελιά. Από την άλλη, τα στελέχη που δίδαξαν τις θεματικές της βαλίτσας, είχαν πολλές άλλες αρμοδιότητες στο πρόγραμμά τους. Παρόλα αυτά, η «Γη 2030» ξύπνησε τη δημιουργικότητα και τη φαντασία αμφοτέρων. Κάποιες δράσεις ζητούσαν προετοιμασία από το σπίτι (π.χ. φωτογραφία του τόπου σου), την οποία αναγκαστικά προσαρμόζαμε σε κάτι πιο εφικτό (π.χ. ζωγραφιά του τόπου σου). Συχνά τα παιδιά πρότειναν λύσεις που μας εξέπληξαν με την ωριμότητά τους.

Το γεγονός ότι η βαλίτσα συνδύαζε ανάγνωση (παραδοσιακή μάθηση) με οπτικοακουστικό υλικό και αντικείμενο, κάνοντας όλες τις αισθήσεις να συμμετέχουν, οδήγησε σε μεγαλύτερη αφομοίωση των πληροφοριών της, αφού οι τρόποι μάθησης είναι πολλοί (οπτική, βιωματική κ.ά.) και διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Επιπλέον η ποικιλία των θεμάτων θα φανεί χρήσιμη στα παιδιά τόσο στο σχολείο (κυρίως Έκθεση) όσο κι αργότερα όταν κληθούν να πάρουν αποφάσεις ως ενήλικες. Φυσικά το ενδιαφέρον ήταν μικρότερο σε κάποιες θεματικές με περιβάλλον κι αφηρημένες έννοιες σε μικρότερες ηλικιακά ομάδες, αλλά αυτό ήταν αναμενόμενο.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ

 

Μηδενική φτώχεια (κορίτσια Κρόνου): Παρουσιάσαμε έναν «διαφορετικό» χάρτη, όπου τα μεγεθυμένα σημεία έδειχναν τα μεγαλύτερα ποσοστά φτώχειας. Συζητήσαμε για υλικά και πνευματικά αγαθά και προσπαθήσαμε πλάι στο ρήμα «Έχω» (ιδιοκτησία), να συμπληρώσουμε το ρήμα «Δίνω» (παραχώρηση).

Ποιοτική εκπαίδευση (αγόρια Βοώτη): Συζητήσαμε για την διαδικασία της μάθησης ταυτίζοντάς την με την διαδικασία εξερεύνησης. Η ποιότητα στην εκπαίδευση βασίζεται στις δυνατότητες που δίνει στους μαθητές να ψάχνουν και να ανακαλύπτουν τη γνώση. Διαβάσαμε το ποίημα «Ιθάκη» του Καβάφη, και συνδυάσαμε το νόημά του με την έννοια της εξερεύνησης.

Ειρήνη, δικαιοσύνη και ισχυροί θεσμοί (κορίτσια Ουρανού): Συζητήσαμε, γιατί κάθε κράτος έχει τους δικούς του νόμους, αν είναι όλοι δίκαιοι και πώς πρέπει να αντιμετωπίζονται όσοι δεν τους υπακούν. Πρέπει να υπάρχει τιμωρία κι αν ναι, ποιά; Καταγράψαμε τους άγραφους νόμους της ομάδας και τους σφραγίσαμε με την σφραγίδα «Εγκρίνεται»!

 

Ευελπιστούμε σε συνέχεια και εξέλιξη αυτής της εμπειρίας το καλοκαίρι του 2024. Εσείς ποιά θεματική θίξατε με την ομάδα σας; Θα συμπληρώνατε κάτι;

 

Σκιαθίτη Παναγιώτα

Ψυχολόγος / Δραματοθεραπεύτρια

Περισσότερες ανακοινώσεις

Tags

Εγγραφή στο newsletter