Με τον όρο «σχολική ετοιμότητα» αναφερόμαστε στην είσοδο και τη φοίτηση ενός παιδιού στην Α’ Δημοτικού. Η τάξη αυτή αποτελεί τη βάση της σχολικής πορείας ενός μαθητή, επομένως πρέπει να είναι καλή για να στηρίξει και τις μετέπειτα τάξεις.
Η σχολική ετοιμότητα ενός παιδιού είναι ο συγκερασμός της ψυχοκινητικής του ανάπτυξης, της συναισθηματικής του οργάνωσης και του νοητικού επιπέδου του. Το βασικό κριτήριο εισαγωγής στην πρώτη Δημοτικού είναι η χρονολογική ηλικία. Βέβαια , ένα παιδί για να θεωρήσουμε πως είναι έτοιμο να ενταχθεί στο Δημοτικό σχολείο ,θα πρέπει να έχει αναπτύξει κάποιες δεξιότητες και γνώσεις. Ας αναλύσουμε τα κριτήρια που είναι απαραίτητα για την σχολική ετοιμότητα:
- Να αρθρώνει όλους τους ήχους της γλώσσας. Μπορεί να ξεχωρίσει ακουστικά το λάθος του; Μπορεί να αντιστοιχεί το γράμμα στον ήχο που ακούει;
- Να μπορεί να αντιλαμβάνεται απλές αλλά και σύνθετες εντολές.
- Να ακολουθεί κανόνες .
- Να ξεχωρίζει το δεξί – αριστερό.
- Να γνωρίζει τα μέρη του σώματος.
- Να κατανοεί και να χρησιμοποιεί σωστά τις έννοιες του χώρου/χρόνου.
- Να κρατάει σωστά το μολύβι και να χειρίζεται σωστά σχολικά εργαλεία όπως π.χ. το ψαλίδι.
- Να γνωρίζει σχήματα, χρώματα, αριθμούς.
- Να μπορεί να συγκεντρωθεί σε ένα πολυαισθητηριακό περιβάλλον.
- Να μπορεί να διατηρήσει καθιστή θέση για αρκετή ώρα.
- Να μπορεί να διατηρήσει συζήτηση και να αφηγηθεί μια ιστορία, καθώς και να ξεχωρίζει το πραγματικό από το φανταστικό.
- Να μπορεί να διαχειριστεί τα συναισθήματά του και να έχει ενσυναίσθηση.
- Να έχει την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων.
- Να είναι συναισθηματικά ώριμο με δυνατότητα προσαρμογής στις απαιτήσεις καταστάσεων.
- Να είναι συνεργάσιμο και να έχει αυτοέλεγχο.
📌 Είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε πως οι γονείς μπορούν να κάνουν τεστ ετοιμότητας στο παιδί τους απευθυνόμενοι τόσο σε δημόσιους φορείς (π.χ. Κέντρα Ψυχικής Υγείας),όσο και σε ιδιωτικά κέντρα.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε πως όλες αυτές οι δεξιότητες δεν αναπτύσσονται με τον ίδιο ρυθμό σε όλα τα παιδιά. Επομένως ,δεν είναι όλα τα παιδιά έτοιμα να πάνε στην Α’ Δημοτικού πριν ή αφού έχουν συμπληρώσει τα 6 χρόνια.
Αν μέσα από αξιολόγηση εντοπιστούν δυσκολίες, κρίνεται απαραίτητη η θεραπευτική παρέμβαση, ώστε να βελτιώσει το παιδί τις δεξιότητες στις οποίες υστερεί. Αν τα αδύνατα σημεία του παιδιού είναι τόσα πολλά και δεν μπορούν να καλυφθούν σε ένα επαρκές χρονικό διάστημα, εξετάζεται το ενδεχόμενο επαναφοίτησής του στο νηπιαγωγείο. Αυτό αποφασίζεται στα ΚΕΔΑΣΥ ,από τα οποία χορηγείται επίσημη έγγραφη απόφαση.
Δημόκλεια Μπούρου
Εκπαιδευτικός – Ειδική Παιδαγωγός